Hvad koster en medarbejder?
Hvad koster en medarbejder? Tænker du nogensinde over, hvad en medarbejder egentlig koster ud over lønnen? Hvis man skal være lidt kæk, kunne man hævde,
At gå til en jobsamtale er ikke venstrehåndsarbejde eller noget, der bare skal overstås. Det er vigtigt at forberede dig grundigt, så du har ro i maven under selve samtalen. DK Vikarservice har flere års erfaring med ansættelsessamtaler, så vi kender til alle de typiske spørgsmål, du kan blive stillet.
Vi har samlet nogle af dem til dig her. Hvis du lægger en plan for, hvad du vil svare på det enkelte spørgsmål og øver dig på forhånd, vil det gøre dig mere tryg under samtalen. Jo mere sikker du er, jo mindre nervøs vil du være. Bed eventuelt en god ven eller veninde om at hjælpe dig med stille spørgsmålene, så du har prøvet at besvare dem inden den virkelige jobsamtale.
Ved du, hvad udtrykket ”elevatortale” egentlig betyder? Det betyder, at du skal kunne fortælle alle de væsentligste ting om et emne, dvs. i dette tilfælde dig selv, på den tid, det tager at køre op med en elevator. Typisk en tale på cirka 2 minutter. Her skal du virkelig skære ind til benet og være skarp på, hvad du skal have med om dig selv. Det kunne være uddannelse, interesser, erfaringer, fritid osv.
Du ved, at det er tid til din elevatortale, når ansættelsesteamet siger ting som…
“Kan du fortælle lidt om dig selv?”
“Hvad skal vi vide om dig?”
“Hvad er du så for en person?”
En kommende arbejdsgiver vil som regel være interesseret i at høre, hvilke resultater, du har opnået i tidligere jobs. Det kan være spørgsmål om primære opgaver, du varetog, og hvilke ansvarsområder, du dækkede. Vær klar i spyttet og giv konkrete eksempler.
Det kan være, at du bliver stillet spørgsmål som…
“Hvad har du brugt mest tid på i dit/dine tidligere stillinger?”
“Hvordan håndterede du dine primære ansvarsområder i din tidligere stilling?”
“Hvordan prioriterede du arbejdsopgaver i din tidligere stilling?”
Du kan næsten være helt sikker på, at du vil blive spurgt, hvorfor du har søgt jobbet, du er til samtale omkring. Måske har du allerede nævnt det i din elevatortale, men forbered en præcis begrundelse. Nævn nogle ting ved jobbet, som nærmest er skræddersyet til dig. Under alle omstændigheder skal du i hvert fald IKKE sige, at du har søgt jobbet, fordi du var træt af det gamle job eller dine kolleger.
Måske vil du blive spurgt…
“Hvad tiltrak dig mest ved denne stilling?”
“Hvad motiverede dig til at forlade din tidligere stilling og søge dette job?”
“Hvordan tror du, at din baggrund og erfaring vil bidrage til denne stilling?”
Hvad skal man lige sige, hvis man bliver spurgt om dine stærke og svage sider? Det er ikke noget, vi går og tænker over til hverdag, så også her er det vigtigt med grundig forberedelse. Udvælg f.eks. 3 af dine stærkeste faglige kompetencer og/eller personlige egenskaber, og uddyb, hvordan du bruger dem. Gør det samme med dine svage sider, som kunne være noget i retning af: ”Jeg siger ja til for meget”, – ”Jeg går op i detaljer”, – eller ”Jeg har svært ved at holde fri”. Prøv at bede om input fra folk, der kender dig godt, hvis du selv har svært ved at identificere dine styrker og svagheder.
Når virksomheden gerne vil høre mere om dine stærke og mindre stærke sider, kan det være, de stiller spørgsmål som…
“Hvad vil du sige, er nogle af dine største styrker, og hvordan har du anvendt dem i tidligere arbejdsoplevelser?”
“Kan du dele et eksempel på en udfordring eller en situation, hvor du måtte tackle en af dine svagheder? Hvordan håndterede du det, og hvad lærte du af det?”
“Hvordan tilpasser du dig arbejdsopgaver eller projekter, som måske er uden for dine styrkeområder?”
Det er relevant for en arbejdsgiver at vide, hvordan den enkelte medarbejder arbejder under pres. I perioder med vigtige deadlines må der ikke være nogen slinger i valsen, for så kan det koste dyrt i form af dagbøder, mistede ordrer, dårligt omdømme osv. Fortæl, hvordan du håndterer stress, og hvad du tidligere har gjort for at passe på dig selv i pressede situationer.
Her vil arbejdsgiveren måske spørge dig…
“Kan du beskrive en arbejdssituation, hvor du oplevede arbejdspres? Hvordan håndterede du det?”
“Hvordan prioriterer du opgaver, når du står over for stramme deadlines og mange krav?”
“Hvordan bevarer du produktiviteten og motivationen i perioder med intens pres?”
Du skal være forberedt på, at du kan blive spurgt om, hvorfor du forlader (forlod) dit nuværende (seneste) job. Andre spørgsmål af den kaliber er f.eks. at beskrive din største arbejdsmæssige succes i tidligere jobs, hvad du har lært af både godt og mindre godt, og hvad du har til hensigt at bære med dig ind i et nyt job.
“Hvad er grunden til, at du valgte at forlade dit seneste job?”
“Hvordan har du udviklet dig fagligt og personligt gennem dine tidligere stillinger, og hvordan vil du bruge disse erfaringer hos os?”
“Hvad har været nogle af dine største succesoplevelser i dine tidligere jobs? Hvad kan du tage med fra de oplevelser og bruge i denne stilling?”
Hvis du ikke kan give udtryk for, at du har sat dig ind i den virksomhed, du søger job hos, er du nærmest pillet fra med det samme. Sæt dig godt ind i din eventuelt nye arbejdsplads, og læg især vægt på, hvad det er, der motiverer dig mest ved den. Fremhæv, hvad du finder specielt interessant ved jobbet.
Spørgsmål, som du kan stille, kan være inspireret af følgende:
“Hvordan arbejder I med at udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer og færdigheder?”
“Hvad er jeres overordnede målsætninger for det kommende år, og hvordan vil denne rolle bidrage til at nå disse mål?”
“Jeg er meget fascineret af jeres seneste produkt/projekt/kampagne. Kan I fortælle mig mere om de igangværende projekter, som jeg vil være involveret I, hvis jeg kommer til at starte i denne stilling?”
Du kan næsten være helt sikker på, at det sidste spørgsmål lyder: ”Hvorfor skal vi ansætte lige netop dig?”. Her skal du være virkelig skarp og opsummere dine styrker og kompetencer, og du skal fokusere på at fortælle, hvilken gevinst du vil være for virksomheden, og hvad de helt konkret får ud af at ansætte dig. Her er tre tips til, hvordan du imponerer, når du forklare, hvorfor du er den bedste at ansætte:
1. Identificer dine unikke kvalifikationer
Tænk over, hvad der adskiller dig fra andre kandidater, og hvilken værdi du kan tilføre virksomheden. Vær konkret og nævn eksempler fra dine tidligere jobs eller uddannelse, der kan understøtte dine påstande.
2. Fokuser på matchet mellem dig og virksomheden
Vis, at du har gjort din research omkring virksomheden og stillingen. Fortæl om, hvordan dine interesser, værdier og karrieremål stemmer overens med virksomhedens mission og kultur. På den måde viser du, at du ikke bare søger et hvilket som helst job, men at du virkelig ønsker at være en del af denne specifikke virksomhed.
3. Vis din entusiasme og engagement
Vær passioneret, når du besvarer spørgsmålet. Fremhæv, hvordan du vil bruge din dedikation og dit engagement i rollen, og hvordan du vil bidrage til virksomhedens succes. Vær ærlig og autentisk i dit svar – det vil vise din ægte interesse i stillingen.
Hvis du har forberedt dine svar på disse spørgsmål, så er du allerede nået længere i jobsamtalen end mange andre. Held og lykke!
Læs også: Få hjælp til jobsøgning og kom tættere på drømmejobbet
En kommende arbejdsgiver vil som regel være interesseret i at høre, hvilke resultater, du har opnået i tidligere jobs. Det giver et fingerpeg om, hvad du vil kunne præstere i det nye job.
Hvis du ikke kan give udtryk for, at du har sat dig ind i den virksomhed, du søger job hos, er det næsten helt sikkert, du bliver lagt i bunken med afslag. Jo mere, du ved om virksomheden, jo mere giver det et fingerpeg om din motivation.
Der vil altid være personlige egenskaber, som beskriver dine stærke og svage sider, og som en arbejdsgiver vil være interesseret i at kende.
Hvad koster en medarbejder? Tænker du nogensinde over, hvad en medarbejder egentlig koster ud over lønnen? Hvis man skal være lidt kæk, kunne man hævde,
Et godt CV – Hvad skal det indeholde? Det er et rigtig godt spørgsmål, som der ikke findes noget entydigt svar på. Det perfekte findes
Omkostningerne ved at have en medarbejder består af mange flere elementer end blot lønnen, og de kan variere afhængigt af virksomhedens politikker og den lokale