Hvad koster en medarbejder?
Hvad koster en medarbejder? Tænker du nogensinde over, hvad en medarbejder egentlig koster ud over lønnen? Hvis man skal være lidt kæk, kunne man hævde,
Hvor fedt er det lige at få den kæmpestore ordre, du har arbejdet på længe, og så mangle 10 medarbejdere for at levere den til tiden? Lad os bare erkende, at det er op ad bakke. – Men så er det jo godt, at HR-afdelingen kan forfatte en jobannonce på nul-komma-fem og få den ud på alle relevante platforme inden aften. Så skal det nok lykkes alt sammen.
Efter flere dages venten er der ikke kommet én eneste ansøgning! Du tænker, at det helt sikkert må være ansøgerne, der er noget galt med, for du har virkelig lagt dig i selen for at udforme en vedkommende, relevant og fagligt målrettet jobannonce.
Desværre går det ofte lidt for hurtigt med at forfatte jobannoncer. Her gælder også det gamle ordsprog om, at du får tilbage, hvad du sender ud. Hvis du ikke har kvalitet i din jobannonce, får du heller ikke kvalitet i dine ansøgninger.
En jobannonce er ofte din allerførste kontakt til en kommende ny medarbejder. Derfor er den også grundstenen i din rekrutteringsproces og danner basis for, hvem du gerne vil høre fra. Husk, at det kun er dig, der i virkeligheden ved, hvor spændende jobbet er, indtil du finder den rette måde at formidle kvaliteten af opgaverne på.
Det kan godt betale sig at få hjælp til rekruttering, også selvom det koster nogle kroner. Det kan risikere at blive dyrere for dig, hvis du ikke får den rigtige medarbejder i første hug. Forbered dig grundigt forud for opstillingen af jobannoncen, uanset om du gør det selv eller outsourcer opgaven.
De fleste kaster sig ud i at beskrive de opgaver, en ny medarbejder skal løse, i punktform og kontante (kedelige) vendinger. Hold tonen i annoncen let og gerne lidt humoristisk uden at blive for poppet. Start eventuelt med at stille spørgsmål, som læseren uvægerligt vil svare ”ja” til: ”Kunne du tænke dig at blive en del af det bedste team nord for Alperne”? – ”Er du vores nye fjerdemand til den daglige rengøringskvadrille”? Husk at vække læserens opmærksomhed, så annoncen bliver læst til ende.
En kandidat til et seriøst og akademisk job skal ikke nødvendigvis tiltrækkes med akademisk og knastørt sprogbrug. Man må godt kunne fornemme dit glimt i øjet, når du fletter lidt humor ind uden at være poppet. Hvis I praktiserer værkstedshumor i det daglige, må det gerne reflekteres i en jobannonce.
Lav et så fyldestgørende billede af jobbet som muligt uden at skrive en hel roman. Mange koncentrerer sig blot om at beskrive kravene til den nye medarbejder, uden at nævne et ord om kulturen på arbejdspladsen eller hverdagen i afdelingen. Hvem er de nye kollegaer? Hvordan forløber en arbejdsdag? Hvad er de største udfordringer og de bedste opgaver?
Hvorfor ikke lade kandidatens kommende kollegaer komme til orde i jobannoncen? Lav et interview med dem, hvor du f.eks. spørger dem, hvorfor de er glade for at være i virksomheden. Gengiv deres bedste bemærkninger som citater, så læseren selv kan afgøre, om tonen i afdelingen virker tillokkende. Inden annoncen går i luften, kan du evt. teste den på de medarbejdere, der har været med i interviewet og spørge dem, om de selv ville søge jobbet.
Endelig skal du hele vejen igennem give et ærligt og retvisende billede af jobbet. Lad være med at oversælge hverken opgaver, personalegoder eller krav til kandidaten. Det skal være muligt for kandidaten at forestille sig en så realistisk hverdag som muligt, som også skal kunne opfyldes, når vedkommende starter i virksomheden. Det handler om at finde det helt rigtige match på så ærlige og vedkommende vilkår som muligt, så den nye medarbejder bliver i jobbet i lang tid.
Hvis du rekrutterer nye medarbejdere på en standard jobannonce, får du også standard medarbejdere. Med en særlig vinkel på lige præcis din jobannonce, vil du få flere spændende kandidater at vælge imellem.
Når du sender budskabet ”medarbejder søges” ud i verden, må du gerne have et glimt i øjet uden at være poppet eller dumsmart.
Det vil helt klart være en fordel, hvis kandidatens nye kollegaer kommer til orde og giver deres version af, hvordan hverdagen i virksomheden er.
Hvad koster en medarbejder? Tænker du nogensinde over, hvad en medarbejder egentlig koster ud over lønnen? Hvis man skal være lidt kæk, kunne man hævde,
Et godt CV – Hvad skal det indeholde? Det er et rigtig godt spørgsmål, som der ikke findes noget entydigt svar på. Det perfekte findes
Omkostningerne ved at have en medarbejder består af mange flere elementer end blot lønnen, og de kan variere afhængigt af virksomhedens politikker og den lokale